Ładunek w kabinie samochodu jak pocisk
Nasz samochód to nie tylko środek transportu, bardzo często stanowi narzędzie do przewozu różnych ładunków. Remontując mieszkanie, kupując meble, nierzadko decydujemy się przewozić je wewnątrz kabiny. Nie zawsze też przewidujemy zagrożenia z tego wynikające. Przestrogą winien być jeden z ostatnich wypadków śmiertelnych na gliwickim odcinku autostrady.
60-letni mężczyzna wiózł w kabinie płyty meblowe. W wyniku gwałtownego hamowania ładunek zadziałał niczym pocisk czy gilotyna. Obrażenia od ładunku to jedna z hipotez na temat mechanizmu śmieci kierującego.
Co i w jaki sposób możemy przewozić samochodem osobowym?
Przepisy nie przewidują żadnych szczególnych warunków określających ładunek przewożony w kabinie. Jedynym co kierowców ogranicza to pojemność bagażnika i kabiny pasażerskiej. Nie możne to nas zwalniać od myślenia, przewidywania zagrożeń i stosowania ogólnych zasad bezpieczeństwa.
Policjant może ukarać kierowcę mandatem, jeśli ładunek:
- ogranicza mu widoczność
- ogranicza swobodę kierowania pojazdem
- w inny sposób zagraża bezpieczeństwu
Odpowiedzialność kierującego może być wyższa, gdy zdecyduje się przewozić materiały niebezpieczne,
wymagające specjalnego oznaczenia pojazdu, uprawnień i odpowiednich zabezpieczeń. Takie zachowanie może zostać zakwalifikowane jako przestępstwo stworzenia zagrożenia zaistnienia katastrofy.
Przewożąc ładunek w zewnętrznym bagażniku (dachowym), musimy wiedzieć, że:
- nie może on powodować przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
- nie może naruszać stateczności pojazdu;
- nie może utrudniać kierowania pojazdem;
- nie może ograniczać widoczności drogi lub zasłaniać świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
Przedmioty muszą być zabezpieczone przed spadnięciem w czasie jazdy, zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu.
Zdarzało się już na naszych drogach, że niektórzy pomysłowi pasażerowie przewozili długie ładunki... trzymając w rękach przewożony towaru wzdłuż boku pojazdu. To niedopuszczalne i karalne.
Szczegółowe przepisy na przewożenie ładunków określa art. 61 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.
Art. 61. 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
2) nie naruszał stateczności pojazdu;
3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.
4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy.
5. Ładunek sypki może być umieszczony tylko w szczelnej skrzyni ładunkowej, zabezpieczonej dodatkowo odpowiednimi zasłonami uniemożliwiającymi wysypywanie się ładunku na drogę.
6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;
2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;
3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.
9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:
1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;
2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 × 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;
3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;
4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może był oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 × 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.
10. Wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.
11. Jeżeli masa, naciski osi lub wymiary pojazdu wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach określających warunki techniczne pojazdów oraz określonych w ust. 6, 8 i 10, przejazd pojazdu jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.