WIADOMOŚCI

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nasze działania prewencyjne

Data publikacji 30.04.2009

Gliwiccy policjanci od początku roku starają się wpłynąć pozytywnie na poziom wiedzy o ruchu drogowym wśród pieszych. Przypomnijmy, że trwa całoroczna kampania profilaktyczna pod nazwa "2009 - rok pieszego". W ramach tej akcji nasi policjanci prowadzą i uczestniczą w rożnych typu imprezach, podajemy przykłady...
A na tym nie koniec, sezon się rozpoczyna...

W  związku z trwającą całoroczną kampanią profilaktyczną pod nazwą „2009 – rok pieszego” gliwiccy policjanci prowadzą działania, których celem jest podniesienie poziomu wiedzy o przepisach ruchu drogowego wśród pieszych. W ramach tej akcji spotkają się z mieszkańcami naszego miasta i powiatu. Jako przykładu można podać niedzielny festyn na osiedlu Trynek oraz wtorkowe spotkanie w ramach Saloniku Edukacyjnego z pedagogami i uczniami Zespołu Szkół Samochodowych w Gliwicach. Funkcjonariusze przekazali krótkie, ale rzeczowe informacje na temat bezpieczeństwa pieszych oraz kampanii społecznej poświęconej właśnie bezpieczeństwu pieszych. Ponadto, stróże prawa demonstrowali przy pomocy okularów symulujących zaburzenia widzenia i zachowania spowodowane spożyciem alkoholu. Na torze slalomowym usytuowanym na terenie warsztatów szkolnych gliwickiej „samochodówki”, osoby chętne miały okazję podjąć próbę przejazdu po slalomie. Jak łatwo się domyślić nikt nie jest w stanie wykonać tego zadania. (przypomnijmy: przedmiotowe okulary służą do demonstracji upośledzenia zmysłów, występującego po spożyciu alkoholu od 06 – 1,5 promila, czyli: obniżenia koncentracji, spowolnienia czasu reakcji, niemożliwości określenia kierunków, zniekształcenia widzianego obrazu, zmian w ocenie odległości, podwójnego widzenia, braku koordynacji mięśniowej. ). Chętni mogli również doświadczyć efektu oddziaływania sił występujących w sytuacji krytycznej - zderzenia pojazdu przy prędkości ok 40 km/h. W ramach bezpośrednich rozmów z uczestnikami imprez policjanci przedstawiali swoje spostrzeżenia z refleksje z realnych, zaistniałych sytuacji drogowych. Ku przestrodze pokazywano zdjęcia z widocznymi skutkami wypadków drogowych. W 2009 roku w WRD KWP W Katowicach jako zadanie priorytetowe przyjęto zminimalizowanie liczby zdarzeń drogowych ze skutkiem śmiertelnym z udziałem pieszych, szczególnie poprzez zintensyfikowanie działań profilaktycznych w tym zakresie. W województwie śląskim rok 2009 został nazwany „2009 - ROK PIESZEGO” Z tego względu zadaniem policji będzie podjecie działań o charakterze profilaktycznym, zmierzających do ograniczenia obecnej liczby wypadków i ich skutków powodowanych przez pieszych uczestników ruchu drogowego.
 
Do głównych celów programu należy zaliczyć:
1.Poprawę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w województwie śląskim w zakresie ograniczenia liczby wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym z udziałem pieszych.
2.Kształtowanie świadomości niechronionych uczestników ruchu drogowego, respektujących prawo i szanujących prawa innych uczestników tego ruchu poprzez:
a/ inicjowanie, organizowanie i koordynowanie działań zmierzających do kształtowania nawyków poszanowania przepisów prawa przez pieszych uczestników ruchu drogowego,
b/ diagnozowanie w środowiskach lokalnych negatywnych zachowań oraz zagrożeń powodowanych w relacji pieszy – kierujący, kierujący – pieszy i wykorzystywanie elementów tej diagnozy do bieżącej modyfikacji kampanii,
c/ popularyzowanie wśród pieszych uczestników ruchu - dzieci, młodzieży i osób starszych właściwych zachowań w rejonach dróg,
d/ popularyzowanie wśród kierujących uczestników ruchu - właściwych zachowań w rejonach przejść dla pieszych, strefach zamieszkania oraz na pozostałych drogach,
e/ popularyzowanie i realizowanie programów profilaktycznych dotyczących zagrożeń oraz sposobów ich unikania,
f/ diagnozowanie zagrożeń w ruchu drogowym z udziałem pieszych uczestników ruchu drogowego oraz realizowanie programów profilaktycznych związanych z bezpieczeństwem na drogach,
g/ prowadzenie wszelkich możliwych prawnie działań, w celu zaangażowania innych partnerów do kampanii,
h/ prowadzenie wszelkich działań zmierzających do pozyskania na przedsięwzięcia profilaktyczne środków finansowych.
 
 

Powrót na górę strony