Nowe przepisy - dla kierowców
Przypominamy kierowcom, podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2011 roku. Co to oznacza dla, kierowców? Warto przeczytać!
Główną zmianą, której najbardziej oczekiwali kierowcy, to zwiększenie limitów prędkości obowiązujących na drogach ekspresowych i autostradach. Już od początku 2011 roku, samochody osobowe, motocykle oraz pojazdy ciężarowe o masie nieprzekraczającej 3,5 tony będą mogły w myśl nowych przepisów poruszać się...
Przypominamy kierowcom, podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2011 roku. Co to oznacza dla, kierowców? Warto przeczytać!
Główną zmianą, której najbardziej oczekiwali kierowcy, to zwiększenie limitów prędkości obowiązujących na drogach ekspresowych i autostradach. Już od początku 2011 roku, samochody osobowe, motocykle oraz pojazdy ciężarowe o masie nieprzekraczającej 3,5 tony będą mogły w myśl nowych przepisów poruszać się z prędkością nieprzekraczającą 140 km/h (aktualnie 130 km/h) po autostradach oraz 120 km/h (aktualnie 110 km/h) po drogach ekspresowych dwujezdniowych.
Bez zmian pozostały limity prędkości na pozostałych drogach. Przypominamy: dla aut osobowych, motocykli i pojazdów do 3,5 tony prędkości maksymalne to:
* strefa zamieszkania: 20 km/h
* obszar zabudowany: 50 km/h (w godzinach 5:00-23:00) lub 60 km/h (w godzinach 23:00-5:00)
* poza obszarem zabudowanym: 90 km/h (droga jednojezdniowa) lub 100 km/h (droga dwujezdniowa)
* droga ekspresowa: 100 km/h (droga jednojezdniowa) lub 120 km/h (droga dwujezdniowa)
* autostrada: 140 km/h
Kolejną istotną informacją dla kierowców jest poprawka dotycząca karanego przekroczenia dopuszczalnej prędkości na danej drodze. Od nowego roku bez żadnych konsekwencji kierowcy będą mogli przekraczać szybkość o 10 km/h. Ustawodawca uzasadnił zmianę tym, że prędkościomierze w samochodach nie są zbyt dokładne.
Kolejne nowości to: Zakazane będzie umieszczanie atrap fotoradarów. Te zaś, które będą funkcjonowały mają być wyraźnie oznakowane - spełniając przede wszystkim swoją rolę prewencyjną. Do tej pory niektóre lokalizacje wywoływały kontrowersje wśród kierowców, którzy upatrywali w fotoradarach źródło dochodów niektórych gmin.
W myśl nowych przepisów Inspekcja Transportu Drogowego przejmie od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wszystkie fotoradary na drogach krajowych.
Urządzenie te będą mogły być instalowane jedynie przez ITD na wniosek samorządu. Przepisy zakazują strażnikom miejskim (gminnym) ustawiać przy drogach atrap fotoradarów. Co istotniejsze, strażnicy miejscy będą mogli stawiać fotoradary na wszystkich drogach w terenie zabudowanym. Natomiast poza terenem zabudowanym jedynie na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich.
Zdjęcia wykonane przez fotoradary stacjonarne będą trafiać do głównego komputera, który za pośrednictwem bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) zidentyfikuje właściciela i prześle wezwanie. Przewidywany termin uruchomienia systemu zautomatyzowanej sieci fotoradarów może (wersja optymistyczna) to lipiec 2011 roku.
Bardzo istotną zmianą jest wydłużenie okres postępowania mandatowego z 30 do 180 dni. Dopiero po takim czasie, sprawa zostanie skierowana do sądu. Aktualny stan prawny oraz ogromne ilości zarejestrowanych przekroczeń prędkości, wymuszał w wielu przypadkach (po upływie 30 dni) kierowanie spraw do sądów.
Konkludując: Policjanci będą realizować ustanowione prawo egzekwując przepisy. Rozsądni kierowcy będą prowadzić swoje pojazdy z należytą ostrożnością, dostosowawszy prędkość do warunków i okoliczności na drodze, nie sugerując się podwyższonymi limitami prędkości. Bo życie jest najważniejsze!