Ulubione marki złodzieja
Masz volkswagena, fiata lub audi? Uważaj! Policyjne statystyki wskazują, że to właśnie te samochody stają się najczęściej łupem złodziei.
W 2004 roku w naszym rejonie skradziono 1077 samochodów, w 2005 – 662, 2006 – 455, 2007 – 351, 2008 – 313, 2009 – 252, a w 2010 – 296. Jak mówią statystyki, najwięcej pojazdów ginie z parkingów i dróg dojazdowych do dużych osiedli. W kilkunastu przypadkach auto znikło zaraz po tym, jak skradziono do niego kluczyki.
Masz volkswagena, fiata lub audi? Uważaj! Policyjne statystyki wskazują, że to właśnie te samochody stają się najczęściej łupem złodziei.
W 2004 roku w naszym rejonie skradziono 1077 samochodów, w 2005 – 662, 2006 – 455, 2007 – 351, 2008 – 313, 2009 – 252, a w 2010 – 296. Jak mówią statystyki, najwięcej pojazdów ginie z parkingów i dróg dojazdowych do dużych osiedli. W kilkunastu przypadkach auto znikło zaraz po tym, jak skradziono do niego kluczyki. W tej liczbie są też zgłoszenia kradzieży, do których nigdy nie doszło. Kilka takich przypadków wykryli w ubiegłym roku gliwiccy policjanci.
Kierowco, pamiętaj! Istnieją sposoby, które pozwolą ci zminimalizować ryzyko kradzieży.
Radzimy przede wszystkim montować zabezpieczające samochód urządzenia, jak współpracujący z immobilizerem autoalarm. Zakładaj go zawsze w zaufanych, sprawdzonych warsztatach.
Autoalarm warto montować w miejscu nietypowym. Praktyka pokazuje, że blokada skrzyni biegów może bardzo wydłużyć czas kradzieży pojazdu, a w wielu sytuacjach całkowicie jej zapobiec. Dobrze jest też osobno nosić kluczyki od stacyjki i sterującego alarmem pilota. Sprawdzają się także ukryte w nietypowych miejscach wyłączniki, odcinające zasilanie do ważnych podzespołów typu zapłon czy pompa paliwa.
Przestrzegamy osoby, którym po głowie chodzi pomysł pozbycia się starego pojazdu i zaoszczędzenia opłat związanych z jego wycofaniem z ruchu. Policjanci z naszego rejonu każdego roku wykrywają kilka tego typu fikcyjnych zgłoszeń. Grożą za nie wysokie kary, w tym pozbawienia wolności.
Kradzione samochody można podzielić na „ligi”. Pierwsza to volkswageny (passat, touran, golf), trzecia – wszelkie modele skód, fiatów, audi i seatów. Drugiej brak, ponieważ między ligami pierwszą i trzecią istnieje duża przepaść ilościowa.