Może jest jakaś metoda ostrzegania, której jeszcze nie znamy?
Pomimo licznych ostrzeżeń kolejne osoby padają ofiarą oszustw na portalach ogłoszeniowych. Tylko wczoraj do gliwickich śledczych zgłosiło się dwoje pokrzywdzonych. Dotychczasowe ostrzeżenia, kampanie społeczne, komunikaty policji czy mediów nie skutkują – internauci dają się podejść oszustom, którzy, posługując się komunikatorem Whatsapp, podesłali link do fałszywej strony.
Do komisariatu II w Gliwicach i do policjantów z Pyskowic przyszli pokrzywdzeni zgłaszających fakt oszustwa związanego z wyłudzeniem danych kart płatniczych, a następnie kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na koncie. 45-letni pokrzywdzony z terenu gminy Toszek został w ten sposób pozbawiony kwoty 1050 zł, 30-letnia mieszkanka Gliwic stwierdziła brak 700 zł. Tylko w ostatnich dwóch miesiącach wszczęto i prowadzonych jest 20 postępowań w podobnych sprawach. W każdym przypadku schemat działania sprawców był podobny:
Sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych, np. OLX (ale też i na innych)
Do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikator WhatsApp.
W trakcie prowadzonej rozmowy potencjalnie zainteresowany kupujący - przestępca proponuje sprzedającemu płatność poprzez nową usługę.
Sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany:
- bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,
- w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.
Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu.
Na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:
- karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)
- lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).
Po podaniu powyższych danych nie dochodzi do sprzedaży i dodatkowo sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.
Jak zapobiec oszustwom i co zrobić, aby chronić swoją tożsamość i pieniądze?
Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:
- dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione - nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
- jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań –proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
- warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
- warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).
Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa Policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu.